13.05.2022

Враховуючи численні звернення та запит громади міста щодо демонтажу пам’ятників пов’язаних з історією і культурою рф та СРСР, звертаємо увагу на роз’яснення МКІП з цього питання та окремі моменти цих рекомендацій, що ускладнюють цю процедуру і розтягують її у часі зокрема:

  1. Переміщення (перенесення) пам’ятки на інше місце допускається як виняток у випадках, коли неможливо зберегти пам’ятку на місці, за умови проведення комплексу наукових досліджень з вивчення та фіксації пам’ятки (обміри, фотофіксація тощо). Фінансування всіх заходів з вивчення, фіксації, переміщення (перенесення) пам’яток, що підлягають переміщенню (перенесенню) відповідно до цього Закону, провадиться за рахунок коштів замовника робіт, які викликали необхідність переміщення (перенесення) пам’яток.
  2. За проведення робіт на пам’ятках культурної спадщини без дозволу передбачена адміністративна відповідальність фізичної особи та фінансові санкції для юридичної особи.
  3. Ініціаторами порушення розгляду питання незанесення до Реєстру об’єкта культурної спадщини або вилучення пам’ятки з Реєстру є: обласна, Київська міська державні адміністрації – щодо пам’яток національного значення; обласна, Київська міська державні адміністрації, Українське товариство охорони пам’яток історії та культури, інші громадські організації, до статутних завдань яких належать  питання охорони культурної спадщини – щодо пам’яток місцевого значення.
  4. Переміщення об’єкта культурної спадщини є найбільш цивілізованим підходом до поводження з вказаною вище групою об’єктів.

Переміщення (перенесення) пам’ятки на інше місце допускається як виняток у випадках, коли неможливо зберегти пам’ятку на місці, за умови проведення комплексу наукових досліджень з вивчення та фіксації пам’ятки (обміри, фотофіксація тощо).  В даному випадку пам’ятка не втрачає свій правовий статус, але переміщується на відповідно підготовлені меморіалізовані місця та усувається з публічного громадського простору, в контекст якого вказана пам’ятка вже не вписується та виступає символом російсько-імперського та радянського минулого.

Складність полягає в тому, що ця процедура вимагає підготовки певного пакету документів, в тому числі проектної документації на переміщення, що у випадку, коли органи місцевого самоврядування намагаються зробити швидко, ігнорується. Як наслідок відповідні питання вирішуються  в непередбачений законодавством спосіб.

Для отримання дозволу на переміщення пам’ятки власнику або уповноваженому ним органу (особі) необхідно подати до МКІП наступні документи:

  • заяву,
  • протокол (витяг з протоколу) консультативної ради з питань охорони культурної спадщини органу охорони культурної спадщини обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;
  • обґрунтування щодо неможливості збереження пам’ятки на місці або обґрунтування необхідності її перенесення;
  • копію облікової документації на пам’ятку;
  • акт огляду технічного стану пам’ятки; копія науково-проектної документації на перенесення пам’ятки;
  • матеріали фіксації пам’ятки, фотофіксація місця, куди планується перенести (перемістити) пам’ятку, перед проектні пропозиції; рішення органу місцевого самоврядування щодо перенесення пам’ятки;
  • згода на перенесення (переміщення) пам’ятки її власника або уповноваженого ним органу (особи) та власника (користувача) земельної ділянки або уповноваженого ним органу (особи), на яку планується перенести (перемістити) пам’ятку.

Рішення про переміщення пам’ятки місцевого значення оформлюється наказом МКІП. Щодо пам’ятки національного значення, МКІП забезпечує внесення відповідного акту на розгляд Уряду у відповідності до регламентних вимог.

 

Таким чином, органам місцевого самоврядування не надано необхідних повноважень бути ініціаторами щодо виключення (незанесення) пам’яток з державного реєстру нерухомих пам’яток України. А сам процес перенесення пам’яток вимагає підготовки значного обсягу документів, які ще потребують подальшого узгодження та надсилання до органів охорони культурної спадщини вищого рівня. Замовити даний пакет документів під час війського стану є неможливим, через неможливість здійснення закупівель.

Повний текст Рекомендації Міністерства культури та інформаційної політики України і Українського інституту національної пам’яті щодо пам’ятних об’єктів, пов’язаних із історією та культурою Росії та СРСР за посиланням https://docs.google.com/document/d/1lXZiK-x7FPIO603DLjvHnMjgBbkS8-3-0fLDo6EpEU8/edit